Tekstgrootte
Op De Hoeksteen streven we ernaar een goed evenwicht te vinden in het aanleren van kennis, het stimuleren van de persoonlijke en sociale ontwikkeling en het aanleren van praktische vaardigheden.
De vakken lezen, taal en rekenen krijgen relatief meer nadruk; zij vormen de basis voor verdere ontwikkeling.
In groep 1 ligt de nadruk op het wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming/structuur en regelmaat. Al spelend leren de kinderen. Dit gaat door in groep 2. De leerkrachten hebben hier een meer sturende rol en de activiteiten die worden aangeboden bereiden de kinderen ook voor op het leren lezen, schrijven en rekenen. In de groepen 1 en 2 wordt veel vanuit de kring gewerkt. De schooldag start vanuit de kring en de kinderen keren steeds terug in de kring. Aan de tafels en in de hoeken, op het speelplein en in de speelzaal wordt gewerkt en gespeeld. In de groepen 1 en 2 werken we met thema’s. Bijvoorbeeld zomer, lente, vakantie etc. Taalvorming is hierbinnen een belangrijk onderdeel.
De kinderen worden systematisch geobserveerd en één of twee keer per jaar getoetst, zodat we hun ontwikkeling goed blijven volgen en kunnen beoordelen of een kind toe is aan groep 3. Immers, de basisvaardigheden, die in groep 1 en 2 geleerd worden, vormen de basis voor een goede verdere schoolontwikkeling. Blijkt uit de observaties en toetsen dat een kind nog niet toe is aan groep 3, dan bespreken wij dat met ouders.
Vanaf groep 3 werken we met methodes. Ook in de groepen 3 t/m 8 zijn er activiteiten die in de kring plaatsvinden, maar over het algemeen werken de kinderen aan hun eigen werkplek.
Voor teamleden onderling is dit niet anders; ook zij hebben ieder hun eigen, waardevolle, talenten. Samenwerken en elkaar ondersteunen leidt tot betere leerkrachten en beter onderwijs.
De kinderen leren bij ons ook om ‘zelfstandig’ te werken. De kinderen leren om te gaan met uitgestelde aandacht; de leerkracht heeft tijd voor extra instructie aan individuele of kleine groepjes leerlingen. Tijdens het zelfstandig werken mogen kinderen (binnen de afspraken) elkaar helpen en is naast een stuk autonomie ook het leren van en met elkaar aan de orde.
Leren van en met elkaar doen we ook door middel van studenten binnen onze school, die stage komen lopen.
Zichtbaar lerende kinderen zijn meer eigenaar van hun eigen leerproces en ontwikkeling. Dit vergroot de betrokkenheid en leermotivatie van kinderen. Op zowel cognitief als sociaal-emotioneel vlak besteden we op de Hoeksteen daarom aandacht aan onderzoek van de impact van de leerkracht op de ontwikkeling van leerlingen. We onderzoeken en meten deze impact en passen inhoud en aanpak aan om de impact te vergroten.
Deze werkwijze is gebaseerd op onderzoek van John Hattie, Een onderzoeker uit Nieuw Zeeland die wereldwijd onderzoek heeft gedaan naar wat werkt in de klas om eigenaarschap en betrokkenheid te vergroten waardoor kinderen gemotiveerder raken voor hun eigen ontwikkeling
Op de Hoeksteen maken we het leren zichtbaar en verhogen we de impact van het onderwijs op de kinderen door het gebruik van: leerdoelen, succescriteria, coöperatieve werkvormen, feedback en de leertaal die we gebruiken.